آیا تورم باعث تروریسم می شود؟

یک مقاله خیلی جالب از جیمز پیازا  James Piazza در شماره اخیر Southern Economic Journal منتشر شده است. در این مقاله پیازا می پرسد که آیا نوسانات قیمتها و عدم تعادل شاخصهای قیمت از طریق ایجاد یا افزایش نارضایتی باعث افزایش فعالیتهای تروریستی می شوند؟ پیازا به این نکته اشاره می کند که در حالیکه بسیاری از محققان از شاخصهای توسعه اقتصادی، تجارت آزاد، توسعه اجتماعی و فقر برای مطالعه الگوی فعالیتهای تروریستی استفاده کرده اند کسی از تورم و نوسان شاخص قیمت سبد مصرفی جوامع در این مدلها استفاده نکرده است. تنها یک تحقیق منتشر نشده از شهباز و شبیر( Shahbaz & Shabir 2011)  نشان می دهد که تورم یکی از شاخصهای مناسب برای پیش بینی افزایش یا کاهش فعالیتهای تروریستیست ولی این مقاله فقط داده های کشور پاکستان را بررسی می کند. پیازا بعد از بررسی داده های 150 کشور و تست مدلهای مختلف نتیجه می گیرد که شاخص قیمت مواد خوراکی یکی از متغیرهای مناسب برای پیش بینی فعالیتهای تروریستیست، در حالیکه تغییرات شاخص قیمت انرژی و شاخص قیمت مسکن دارای تاثیر آماری قابل توجهی نیستند. او همچنین نشان می دهد نابرابری، درآمد ناخالص ملی، جنگ داخلی، ناپایداری سیاستهای داخلی و حملات تروریستی قبلی از عوامل موثر بر فعالیتهای تروریستی در زمان حال هستند. او نتیجه می گیرد که بیشترین افزایش در فعالیتهای تروریستی در نتیجه افزایش نوسانات  شاخص قیمت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه با درآمد سرانه متوسط که نظام سیاسیشان مردم سالارانه نیست، روی می دهد.  این نتایج نشان می دهند که سیاستمداران باید تاثیرات منفی نوسانات شاخص قیمتها و افزایش تورم را بر تعادل اجتماعی سیاسی جامعه در نظر بگیرند. این نتایج را وقایع تاریخی دهه های اخیر از جمله افزایش حملات تروریستی در سودان در دهه هشتاد میلادی، در ترکیه در اوائل دهه نود، در چین، مکزیک و روسیه در اواسط دهه نود و در تایلند در اواخر دهه 2000 تایید می کنند.

علاوه بر این مقاله مقالات دیگری هم در این شماره Southern Economic Journal به بحث تروریسم پرداخته اند. خواندنشان را جدا توصیه می کنم.

1 پاسخ به ‘آیا تورم باعث تروریسم می شود؟

Add yours

  1. باسلام
    وب خوب و پر محتوایی دارید/// بهتون تبریک میگم/// اگه سلیقتون میگیره سایت اقتصادی مرا لینک کنید///درضمن من شما را قبلا لینک نمودم
    باتشکرازشما و آرزوی موفقیت
    یاعلی

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.

بالا ↑