نرخ بهره و بازار ارز

افزایش نرخ بهره همراه شد با سقوط قیمت دلار. بحث خیلی خوبی داشتم با یکی از دوستان درباره این اتفاق. او اعتقاد داشت که بازار طلا جایگزین بازار پول نیست و افزایش نرخ بهره تاثیری روی این بازار نخواهد گذاشت. نتیجه ای که من گرفتم این بود که وقتی دراینباره حرف زدم از دید مصرف کننده ای بود که می خواست ارزش داراییهایش را حفظ کند. برای همین تقاضا برای اسکناس ارز خارجی افزایش پیدا می کرد و نرخ مبادله بالا رفت. یک دردسر ما در ایران این است که بازار ریسک نداریم و نمی توانیم بدانیم آیا این تقاضا برای پول است که داریم درباره آن حرف می زنیم یا تقاضا برای کالا.

یک نکته مثبت یا اکسترنالیتی مثبت اتفاقات اخیر همین بحثهاست که باعث می شود مردم ما به یادگیری علم اقتصاد علاقمندتر بشوند . جالب است که با وجود این که می بینیم حوادث اقتصادی تا چه بر حد زندگی روزمره، درآمدمان و پس اندازهایمان تاثیر دارند هنوز بیشتر به شم اقتصادی متکی هستیم تا دانش اقتصادی

5 پاسخ به ‘نرخ بهره و بازار ارز

Add yours

  1. این خیلی خوبه که به دانش اقتصادی آگاه بشیم. اما به‌عنوان یک فرد که قراره دانش اقتصادی رو در حوزه زندگی شخصی‌اش استفاده کنه واقعا چه منبعی با زبان ساده وجود داره که بشه ازش استفاده کرد. اصولا نه در جایگاه اقتصاد دان بلکه در جایگاه یک فرد عادی که زندگی معمولی دارد چطور باید به اقتصاد نگاه کرد؟ اون زبان ساده اقتصاد برای درک عمومی رو کجا می‌شه پیدا کرد؟

  2. درباره گزینه های دیگه پس انداز تقریبا همه کالاهای بادوام را می شود نام برد: آثار هنری، سکه و زیورآلات. اما مهم پیش بینی بازار این کالاها و قابلیت تبدیل آنها به نقدینگی هست. ارز و طلا بسیار متداول هستند چون همیشه خریداران زیادی داشته اند. از دید یک فرد عادی باید روابط عرضه و تقاضا را بخوبی فهمید. عرضه به مفهومی که ما استفاده می کنیم یعنی مقدارکالای عرضه شده. در حالیکه همیشه یک رابطه بین قیمت و مقدار عرضه کالای کالا وجود دارد.

  3. دوست شما اشتباه می کند. از طریق پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی بازار طلا به بازار پول مرتبط شده است و دیگر این دو بازار از هم مستقل نیستند.
    مکانیزم پیش فروش بمانند یک بازار آتی با اختیار خرید بر قیمت طلای نقدی تاثیر می گذارد و از سوی دیگر با خارج کردن پول قدرتمند از بازار و انتقال آن به بانک مرکزی ( یعنی از طریق فروش داراییهای بانک مرکزی) یک سیاست انقباضی را در بازار پولی اعمال می کند.

بیان دیدگاه

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در WordPress.com.

بالا ↑