درسهایی از یونان و آرژانتین

بحران یونان دارد جدی و جدی تر می شود. اینکه دولت این کشور نتوانسته است به تعهدات خودش عمل کند قابل درک است. ولی اینکه مقاومت مردم را دربرابر اصلاحات مورد نظر صندوق جهانی پول  اتحادیه اروپا را دستکم گرفته بود زیاد قابل درک نیست. شرایط در یونان برای خیلیهای یادآور بحران ورشکستگی آرژانتین است که ده سال پیش اتفاق افتاد.  آرژانتین سعی کرده بود تا نرخ برابری واحد پول ملیش، پزو، را با دلار آمریکایی ثابت نگه دارد. اما این سیاست تنها باعث افزایش واردات و کسری تراز تجارت خارجیش شده بود. در نتیجه  آرژانتین نتوانست به تعهدات مالی خود عمل کند و اعلام ورشکستگی کرد.

برای نجات از این بحران دولت آرژانتین نرخ برابری پزو در برابر دلار را کاهش داد تا این نرخ واقعی باشد. جالب است که این حرکت باعث شد تا روند افزایش واردات متوقف بشود و روند افزایش صادرات آغاز بشود. در نتیجه تولیدکنندگان داخلی آرژانتینی توان رقابت با رقبای چینیشان را پیدا کردند و سهم از دست رفته شان در بازارهای داخلی کشور خودشان را دوباره بدست آوردند. در سالهای اخیر افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی هم به کمک این کشور آمد و باعث شده است تا این کشور به یک صادر کننده تمام عیار تبدیل بشود. بسیاری از کارفرمایانی که کمتر از ده سال پیش بدنبال اعلام ورشکستگی بودند حالا نمی توانند از پس انجام سفارشهای جدیدشان بربیایند.  البته حتی ورشکستگی رایگان نیست و آرژانتین هنوز نمی تواند اوراق قرضه اش را در بازارهای جهانی بفروش برساند. و حتی اگر اینکار را بکند باید نرخی دو برابر برزیل، کشور همسایه و قدرت نوظهور اقتصادی، بپردازد.

این روزها خیلی ها هستند که فکر می کنند شاید بهترین راه برای حل بحران یونان جدا کردن این کشور از یوروست. البته یونان توانایی صادراتی آرژانتین را ندارد و بیشتر در خدمات و توریسم فعال است. با اینحال در شرایط فعلی ادامه واردات و افزایش تراز منفی تجاریش حتمیست.

درسهای این دو کشور برای ما:

اول: بالا نگه داشتن مصنوعی نرخ برابری پول ملی و دلار در بلند مدت باعث افزایش ریسک اقتصاد کلان و احتمال ناپایداری اقتصاد ملی می شود. هزینه ای که باید در نظر گرفته شود.

دوم: تنها راه رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی افزایش صادرات است و افزایش صادرات از طریق حمایتهای تعرفه ای ممکن نخواهد بود، واقعی شدن نرخ ارز تنها راه عملی و کارای حمایت از تولید کنندگان داخلیست.

پ.ن. با پوزش از مشکل فنی پیش آمده.

6 پاسخ به ‘درسهایی از یونان و آرژانتین

Add yours

  1. برای من (که تخصص اقتصاد ندارم) نکته جالب اینه که در دهه ۸۰ ترکیه تصمیمهای سخت اقتصادی گرفت و یونان تصمیمهای پوپولیستی، الان مقایسه بین ایندو بسیار جالبه!

  2. سلام.
    يا حواستان نيست يا اين كه خودسانسوري فرموده ايد. وگرنه تقريبا ديگر همه مي دانند بالا نگاه داشتن مصنوعي نرخ برابري ريال ايران بهانه اش «جذب سرمايه گذاري خارجي» و دليل راستينش امكان وام گرفتن با بهره ي بسيار پايين از بانكهاي خارجي و سپس سپرده گذاري با بهره ي 17 درصد در بانكهاي ايراني توسط از مابهتران است.

  3. البته ایرج عزیز برای این حرف شما مدرک مستندی وجود ندارد. در ضمن یک چیزی وجود دارد به نام تحریم که اصولا آن وامهای بهره پایین را به وامهای بهره بالا تبدیل می کند. در ضمن اگر حرف شما درست باشد این از ما بهتران باید دلار را گران کنند تا آن وامها ربال بیشتری بشوند.

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.

بالا ↑