یک و نیم میلیارد دلار برای هزینه روانی جنگ

بعد از جنگ دوم خلیج فارس واژه جدیدی وارد زبان انگلیسی شد PTSD با ناهنجاریهای پست استرس تراماتیک. سربازانی که در کویت و عراق جنگیده بودند در سالهای بعد از این جنگ با عوارض ناشی از این نابهنجاری دست به گریبان بودند. اما عملیات نظامی در افغانستان و عراق در دهه فعلی باعث شده است تا این مساله ابعاد جدید پیدا کند.  اثرات  PTSD  در میان سربازانی که در افغانستان  و عراق خدمت کرده اند بحدی نگران کننده است که مجله تایم PTSD را جبهه سومی دانسته است که ارتش آمریکا در آن مشغول به جنگ است. در حال حاضر از 30000 مورد خودکشی که در سال درآمریکا رخ می دهند بیست درصد متعلق به کهنه سربازان است. آمار خودکشی در میان سربازان مستقر در عراق و افغانستان تا بدانجا نگران کننده است، که پنتاگون در حال اجرای طرحهای پیشگیریست و به سربازان از جنگ بازگشته خدمات مشاوره ارائه می دهد.

تا بحال اکثر پژوهشهایی که در اینباره انجام شده اند بیشتر شامل ثبت و مستند سازی موارد PTSD در میان نظامیانی بوده است که در سالهای گذشته در درگیریهای نظامی شرکت داشته اند. بتازگی رسول جسور استادیار دانشگاه ایالتی جورجیا به همراه جوزف سابیا و اردال تکین تحقیقی را درباره هزینه های ناشی از PTSD انجام داده اند. این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید

رسول و همکارانش نتیجه گرفته اند که PTSD ناشی از عملیات جنگی ظرف دو سال از 1.5 میلیارد تا 2.7 میلیارد دلار برای سیستم خدمات درمانی ایالات متحده آمریکا هزینه خواهد داشت. آنها تاکید می کنند که این هزینه یک تخمین حداقلیست.  و شامل هزینه های ناشی از عوارض این ناهنجاری در ازدواج، بازار کار و سایر بخشهای زندگی اجتماعی روزمره نمی شود.  این اولین تحقیقیست که به بحث هزینه می پردازد و با کاوش درباره آن ابعاد جدید و هشدار دهنده ای را درباره PTSD آشکار می کند.  اگر به مباحث اقتصاد بهداشت علاقه دارید حتما این مقاله را بخوانید. 

2 پاسخ به ‘یک و نیم میلیارد دلار برای هزینه روانی جنگ

Add yours

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.

بالا ↑