چیزهایی که با زلزله نمی لرزند

وقتی توفان کاترینا به نیواورلئان رسید و سدها شکست، مردم آمریکا آن آمریکای دیگر را کشف کردند. آمریکایی که هالیوود درباره اش فیلمی نمی سازد و به تمییزی بورلی هیلز نیست. مردم دیدند که آدمهایی که مامور حفظ نظم و قانون هستند خودشان در حال بار زدن اجناس فروشگاهها هستند. پلیس نمی توانست جلوی غارت را بگیرد چون کم نبودند ماموران پلیسی که به غارت مشغول بودند.  واقعیت آمریکا ربطی به تصویری که از خودش داشت نداشت. یادم است همکار تگزاسیم بعد از دیدن مردمی که روی سقف خانه هایشان گیر افتاده بودند گفت:  We look like developing world! کشف جالبی بود.

حالا یک زلزله نه ریشتری ژاپن را لرزانده است.  شدت و قدرت زلزله آنقدر زیاد بوده است که باعث شده است سرعت گردش زمین به دور خودش تغییر کند و سونامی آن تا آنور اقیانوس آرام و ساحل کالیفرنیا برود. راکتورهای اتمی فوکوشیما می توانند چرنوبیل و هیروشیمای دیگری خلق کنند. و مردم ژاپن در حال …. در حال زندگی کردن هستند.  گزارشگر رادیوی ان پی آر با زن میانسالی صحبت کرد که با آرامش در حال جدا کردن کاغذ و پلاستیک  در میان زباله های پناهگاهش بود تا برای بازیافت بفرستند. معلمی به خبرنگار گفت که عمری به تدریس در شهر مشغول بوده است و حالا نگران دانش آموزان سابقش هست که در میان گمشدگان هستند. دنیا در حال تحسین آرامش و متانت مردم ژاپن است.  و همه دارند می پرسند چرا ژاپنیها مغازه ها را غارت نمی کنند. . جک کافتری در وبلاگش این سوال را پرسیده است.  و جوابها جالب هستند! گرگ از آرکانزاس، ناتاشا از ونکور، کن از نیوجرسی و بیز از پنسلوانیا و خیلیهای دیگر فقط یک جواب دارند: حس غرور ملی و شرافت فردی. خوب است ملتی بتواند به مردم جهان نشان دهد که چیزهایی دارد که در هیچ زلزله ای نمی لرزند حتی اگر زلزله نه ریشتر باشد.

پ.ن. امروز یکی از ایمیلهای زنجیره ای را دریافت کردم که دوستی این نوشته را از فوروارد یکی دیگه برایم فوروارد کرده بود. البته بدون ذکر منبع. از کلیه دوستانیکه این مطلب را برای دوستانشان فرستاده اند ممنونم و از کلیه دوستانی که منبع آنرا ذکر کرده اند سپاسگزارم. هدف نوشته خود کم پنداری نیست، بلکه تحسین یک ویژگی مثبت مردمیست که ویژگی منفی هم دارند. برای خودم هم جالب است که چنین استقبالی از این نوشته شد.

41 پاسخ به ‘چیزهایی که با زلزله نمی لرزند

Add yours

  1. ژاپنيها الگوي تمام عياري براي يك حكومت ايده ال و آرماني دارند. حكومتي بر پايه اخلاق و فناوري.

  2. به نکته جالبی اشاره کردین ، دست شما درد نکنه.
    واقعا که ملت ژاپن از شریف ترین ملت های جهان هستند.

    موفق باشید

  3. واقعاً مردم ژاپن به همه جهان درس بزرگی دادن. اینکه در عین سختی انسانیت خودت رو حفظ کنی واقعاً باارزش هست. آیا ماهم میتونیم اینطور باشیم! احساسه من اینه که مردم ایران دیگه اون آدمهای سابق نیستن ما درسهایی رو به جهان دادیم که الان خودمون تا حدودی از یاد بردیم!!!

  4. واقعاً جالبه. مردمی با این همه مناعت طبع. این همه صبر. این همه تحمل. خدا باید به خاطر آفریدن این نژاد، تا ابد به خودش افتخار کنه!

  5. ژاپنی‌ها خودشون رو دارند٬ یعنی مردم و فرهنگ
    از این اشاره‌ی به موقع و زیباتون ممنونم

  6. shoma ke az qarate mardome amrika tu sonami chan sale pish minvisin chera z qarate mardom tu zelzele bam naneveshtin?!!
    in goone khabar neveshtane shoma faqat baese kamtar shodane khanadehatun mishe!!!

  7. ژاپني‌ها مردم فوق العاده سنتي و فرهنگي هستند . معمولا دولتمردان ناموفقشون از فرط خجالت خودكشي مي‌كنند و اين يه چيز عاديه تو ژاپن . نسل جديدشون هم همينطور هستند . دوستشون دارم

  8. @Amin: از بم چه می نوشتم؟ هدف یادداشت خبررسانی درباره بازتاب جهانی رفتار یک مردم و مقایسه با کشوری هم طراز بود. شاید منظورتون اینکه چرا ننوشتم «اما ما مردم ایران…» راستش ما مردم ایران جدا از بقیه آدمها نیستیم و من از تحقیر خودمون خوشم نمی آید.

  9. ژاپنی ها قطعا از آمریکایی ها با اخلاق ترنداما در خیرها آمده بود که آنها هم به فروشگاهها حمله کرده اند
    http://www.azarnewsonline.com/?p=735
    اما فقط در ایران است که مثل زلزله بم مردم به اخلاق پایبند بودند

  10. من یه سوال جدی دارم. کی گفته غارت کردن یک فروشگاه موقع چنین زلزله ای بی اخلاقیه؟ اگه در حال مرگ باشی چه اشکالی داره بریزی یک فروشگاه رو خالی کنی تا زنده بمونی؟

  11. 🙂
    بارها با دیدن تصاویر صف کشیدن برای غذا و امکانات از اینکه آدمهایی داریم روی این کره خاکی که انقدر میفهمن و هیجوقت ادعای فرهنگ نکردن از اینکه به ایرانی بودن خودم در قرن حاضر بالیدم خجالت میکشم.
    تمدن یعنی چیزی که ژاپن الآن داره، نه چیزی که ما به اسم داشتنش از 7هزار سال پیش مینازیم ! اینطور فکر نمیکنین ؟

  12. Ali:sharayete yeksan hamun zelzelas
    mese nevisande ruzname keyhan harf mizani
    kasi nadune mige az jaie khasi hemayat mishi
    manzure man dide baze,man tarfdare keshvar ye hezbe khasi nistam ama ba sansoor va janebdarie bi manteq mokhalefam

  13. سلام بر همه
    این که غارت نشده درست نیست در ژاپن شده ولی نه در حد کشور های دیگه . سر صحبتم با آقا مسعود هستش که میگه ایران هیچی نشد تو بم. آقا مسعود خبر نداری نگو از دستهای که بریده شده بودند به خاxر این که تو دستشون النگو بوده بریده شدن تا طلا هاشون را در بیارن و خیلی چیز های دیگه این مملکتی هست که زندگی میکنید. ایران یکیست ولی 32 ساله که ایرانی که میگید خبری ازش نیست

  14. امین: سلام و سال نوی شما مبارک: اول درباره شرایط یکسان. یادداشت رفتار در بلایای طبیعی را بررسی می کند. برای آشکار کردن تفاوت رفتاری همیشه خوب است یک عامل متغیر باشد و بقیه عوامل ثابت. اینجا رفتار مردم افتصاد اول جهان (آمریکا) و اقتصاد سوم جهان (ژاپن) که درآمدهای سرانه مشابهی دارند مقایسه شده است. منظور از شرایط یکسان قابل قیاس بودن دو کشور است. برای همین مثلا به هائیتی هم اشاره نکردیم. هائیتی یک کشور در حال توسعه یافته است و تفاوت الگوی رفتار مردمش در هنگام زلزله می تواند بخاطر دلایل دیگری هم باشد. در بحثهای اقتصادی می دانیم که یک تفاوت بخاطر عوامل زیادی می تواند ایجاد شود. برای کمی سازی اثر عامل مورد نظر فرض می کنیم سایر عوامل تغییر نمی کنند. پس زلزله شرایط یکسان نیست، بلکه یک نوع بلای طبیعی یا شوک است.
    دوم شما احتمالا نه آن روزنامه را می خوانی و نه فرق نقد را با محکوم کردن می دانی. وگرنه به همین راحتی قضاوت نمی کردی.

  15. he! ta ma hastim chera mesale amrikaeiharo bezanim?ma na zelzele omade na sonami na seyl na toofan faghat ye chandtta davaye khiayaboni shode maghaze ke sahle foroshgahe zanjirei amsale shahrvand ro mizanim zire baghalemono gharat mkonim!ey baba ma kojaimo in bichareha koja

  16. سوگل جان
    سونامی و زلزله ای که 32 سال پیش تو ایران اتفاق افتاد هنوز تو هیچ کشور دیگه ای اتفاق نیفتاده چون این چیزایی که تو بهش اشاره کردی آثار همون سونامی است که هنوز مردم مابعد از گذشت این همه سال هنوز دچار پیامدهای شوم اون هستند. سونامی ایران اتفاقی بود که همه چیز این مملکت از جمله فرهنگ و اقتصاد و انسانیت رو با خودش برد. به امید روزی که آرامش دوباره به این خاک برگرده.

  17. ژاپنی ها مثل مورچه های یک کلونی هستند و براحتی آسایش و راحتی و جانشون رو برای کشورشون فدا میکنن. مناعت طبع بیشتری نسبت به خیلی از ملت های دیگه دارن و همین طور غرور و عزت نفس.
    ولی خیلی هم خوب نیستن که الگوی ما باشن
    – تا یک مسئله کوچک پیش میاد در گذشته و حال راحت خود کشی میکنن.
    – خشن و بی احساسن و زندگی مورچه ای دارن که مناسب انسان نیست. با آدم آهنی هائی که میسازن خیلی فرقی ندارن.
    – بی رحم و تحقیر کننده و جنایتکارند. همین الان هم اگر قدرت کافی برای جنگ داشته باشن دمار از روزگار همه درمیارن و روی آمریکا رو سفید می کنن.
    – از نظر محیط زیست تعطیل اند و هیچ اقدام برای حفظ محیط زیست نمی کنند و احمقانه محیط زیست دنیا رو داغون می کنن. نمونه بارزش کشتار شدید فجیع و گسترده وال ها و دلفین ها به بهانه تغذیه ماهی های اقیانوسه (که حق ژاپنی هاستااونا رو صید کنن)
    – از سنتهاشون هم خیلی فاصله گرفتن و اهمیتی که خانواده در فرهنگ قدیمی شون داشت کاملا نابود شده. یعنی توی آسیا بیشترین اندازه غرب زدگی و دوری از فرهنگ توی ژاپن اتفاق افتاده. همین الان تقریبا اکثر جوونهاشون مجردی زندگی می کنن.
    – بسیار مردم فاسد و کثیفی هستند و سهم عمده ای توی اشاعه ی فحشاو فیلم های مبتذل دارن. در زمینه انواع قاچاق هم رتبه ی بالائی دارن.
    – کلا دوست دارن هر چیز طبیعی رو نابود کنن و مجسمه، عروسک، رباط، یا کارتونش رو بسازن.
    – راستی در زمینه ی بازی ها و کارتون های مبتذل رتبه ی اول و دوم و سوم تا صدم رو به خودشون اختصاص دادن.

    با یه حادثه و اتفاق که نمیشه درباره خوبی و بدی انسان ها و ملت ها نظر داد. همه جا خوب و بد پیدا میشه.

  18. با سلام و تشکر از نکاتی که بیان کردید. قطعا هر مردمی خوب و بد دارند. گرچه من شخصا با بحث زندگی مورچه واری که شما مطرح می کنید موافق نیستم.

  19. این برای من جالب است که چراماایرانی هابیشترازاینکه به خبردقیق وصحیح علاقه داشته باشیم به تحلیل علاقه مندیم.

  20. سلام دوست عزيز
    ممنون كه كامنت برام گذاشتين و لينك مطلب رو دادين…راستش من اين نوشته رو به واسطه ي ايميل دريافت كردم و خوشم اومد..توي وبلاگم گذاشتم..توي ايميل هيچ نام و نشاني از وبلاگ يا نويسنده ي متن نبود…به هرحال عذرخواهي ميكنم..اگه ميخواين مطلب رو حذف كنم وگرنه لينك مطلبتون رو اضافه خواهم كرد
    سپاس

  21. بزرگترین دشمن های این ملت کسانی بودن که چشم رو به حقیقت بستن و به اسم میهن پرستی فقط به به و چهچه کردن
    حقیقت اینه که ملت ایرانی یک ملت حریص کلاه بردار بی فرهنگ و عاری از حس جمعی اند که فقط در بعضی شرایط ممکنه خیلی بی جهت و بصورت آنارشیستی انسان دوست بشه ولی این حالت بین 1 روز تا 1 هفته طول می کشه و دوباره به حالت عادی بر می گرده

  22. نمی دانم این ؤاپنی ها چه تغییری در ژنتیک خودشان داده اند که اینگونه فرهنگ، سختکوشی، انسانیت، خوش بینی، خودباوری و … در وجود آنها رخنه کرده است.
    ای کاش ایرانیان واقعی نیز ذره ای به خودباوری برسند تا با خوش بینی به آینده و انسانیتی که در وجودشان هست با تلاش و سختکوشی، فرهنگ خود را ارتقا دهند.

  23. از ته وجود واسش آرزوی سلامتی میکنم و اینکه هر چه زودتر مشکلاتشون حل شه

  24. امیروارم که مشکلاتشون زودتر حل شه و آرزو میکنم که ما مردم ایران یکم از اونا یاد بگیریم. میریم مشهد تو زیارت کتک میخوریم چه برسه به سهمیه بندی مواد غذایی
    آفرین به مردمی این چنین و وای بر ما

  25. برای همینه که ژاپنی ها ترجیح میدن قورباقه خام و ماهی خام و گوشت سگ و این چیزها رو بخورن ولی دستشون رو دراز نکنن جلوی همسایه و غیر همسایه گوشت کوسفند و ازین حلال جات نخورن چون گیرشون نمیاد!!!!!!!!!!!!!!

  26. اگه ما هم مدیرانی دانا و فهیم در حوزه فعایتیشون داشه باشیم و از دادن شغل های مهم مملکتی به افراد بی صلاحیت جلوگیری کنیم میتونیم مثل اونا باشیم سفیر ژاپن در همین رابطه گفته در ایران از 5 نفر اگه چهار تا دانا باشن یکی خنگ ایرانیا کارو به اون خنگه میدن ولی در ژاپن بر عکسه

بیان دیدگاه

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در WordPress.com.

بالا ↑